Når fordøjelsen driller…

Mange mennesker, inklusive mig selv, lider af dårlig fordøjelse med forstoppelse til følge. Forstoppelse kan føre til rigtig mange trælse ting, for eksempel uren hud, hovedpine og migræne, dårlig ånde, uoplagthed, mavesmerter og meget mere. 

Måske ville ingen af os have de problemer, hvis vi stadig bevægede os så meget, som vi gjorde i stenalderen for at finde og samle føde. Og det ville nok også hjælpe rigtig mange, hvis vi ikke spiste så fint forarbejdet eller raffineret mad. Men nu er stenalderen som bekendt forbi, og de raffinerede fødevarer findes over alt, så hvad gør du? 

Her kommer nogle særdeles basic råd, der virkelig har hjulpet mig:

1: Start med at se på dit indtag af væske. Får du nok? Nogle mennesker får ikke drukket nær nok i løbet af en dag, og det er et supersimpelt tiltag til at få fordøjelsen til at virke. Få dig nogle gode vand vaner. Beslut dig for eksempel for at drikke så og så meget til morgen, til frokost, til aften. Mål gerne af i et glas, så du ved, hvor meget det indeholder, – sundhedsmyndighederne anbefaler normale mennesker at drikke mellem 1.5 og 2 liter vand om dagen.

2: Kig derefter på dit indtag af fødevarer. Hvede, hvide ris og hvedepasta er på forbudt-listen for mig, for jeg har erkendt, at der skulle store forandringer til, hvis jeg ville hjælpe min fordøjelse og undgå forstoppelse. Der kan være kæmpe hjælp at hente for dig her også.

Ingen hvede og mere vand, nu er du godt på vej, men vi mangler et par brikker endnu. 

3: Den næste brik i spillet hedder grøntsager, frugt og fibre. Du synes måske egentlig allerede, at du spiser sundt, men får du grove grøntsager, frugt og groft brød hver dag? Og hvor meget fylder det på din tallerken? Tre forkølede bønner i et hjørne er absolut ikke nok. Stil i mod at lidt under halvdelen af tallerken er dækket med grøntsager. 

4: Sidste brik for i dag hedder motion. Vores stakkels maver går i stå med alt det stillesiddende arbejde vi byder dem. Det hjælper absolut på din fordøjelse at danse, løbe, gøre rent, gå i haven, lave yoga, – bare bevæg dig. Og bevæg dig hver dag. Derfor er det afgørende, at du finder din yndlingsmotion, så det ikke er en sur pligt at løbe eller gå i fitnesscenter.

Din mave vil takke dig for at passe bedre på den og lytte mere til, hvad den gerne vil have. Dine fordøjelsesproblemer kan måske sagtens kan løses eller i hvert fald formindskes, du skal bare gøre noget selv….

Engang i mellem er det sjovt at stoppe op og kigge på de mange vaner, vi har i vores liv. Gode vaner, dårlige vaner, sjove vaner og mærkelige vaner. Uanset om vores vaner er er gode eller dårlige, er en ting sikker: De er f…… svære at ændre eller droppe. Hvorfor er det, at det er sådan? Hvorfor kan vi ikke bare droppe kød, lade bilen stå eller skifte juleanden ud med sushi? Hvad er det, der gør, at vi holder fast? 

Tryghed, rutiner og ritualer spiller nok store roller i, om vi kan frigøre os fra en vane eller ej. 

1 kommentar til “Når fordøjelsen driller…”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.